Ahad, 3 April 2011

ATURKAN PEMAKANAN KAMU DENGAN BAIK


ATURKAN PEMAKANAN KAMU DENGAN BAIK

Menurut al-Sayuti, " keseimbangan sangat perlu semasa pengambilan sesuatu makanan. Sebagai contohnya, makanan yang panas perlu diimbangi dengan makanan yang sejuk. Makanan yang manis perlu diimbangi dengan makanan yang masam dan makanan yang boleh mengecutkan tisu dan saluran darah (astringent) perlu diimbangi dengan makanan yang berlemak. Kajian mendapati makanan yang terlalu masam boleh menyebabkan seseorang itu kelihatan lebih cepat tua.
Makanan itu dikatakan panas dan sejuk bukan bermaksud panas dan sejuk pada rasa tetapi merujuk kepada nilai kalori yang terdapat di dalam makanan itu.Makanan panas merangsang metabolism berlaku sementara makanan sejuk pula menurunkan metabolism. Sebagai contohnya seseorang memakan kari (panas). Biasanya dia akan meminum air yang banyak. Tetapi ini tidak dapat mengatasi kepanasan kerana air dalam sistem ini adalah neutral. Untuk itu, orang tersebut memerlukan hidangan timun atau dadih iaitu makanan yang mempunyai kesan sejuk yang tinggi.
Menurut Busr as-Sulami, Rasulullah s.a.w. suka makan krim 9kepala susu) dengan kurma. Sekiranya diteliti, di dalam krim terdapat minyak yang bersifat meruwap. Ini diimbangi dengan gula yang terdapat di dalam kurma. Berasaskan kepada ilmu sains dari segi tindakbalas kimia, gula merupakan sumber tenaga yang baik dan gula yang terdapat di dalam kurma adalah gula jenis ringkas yang mudah digunakan untuk memberi tenaga. Tenaga yang diperoleh daripada gula ini akan digunakan untuk membakar minyak yang terdapat pada krim.
Selain itu, Abdullah bin Jaafar dalam satu hadis menyebut, " Saya lihat Rasulullah s.a.w. memakan mentimun bersama-sama kurma setengah matang."
Jika diteliti, makanan yang digunakan oleh Rasulullah s.a.w. ketika itu bertujuan untuk mendapatkan keseimbangan. Mentimun boleh menghilangkan dahaga dan menyegarkan. Di samping itu, mengurangkan panas perut. Sebaliknya kurma setengah matang mempunyai khasiat memperkuatkan perut yang dingin dan kaku serta menimbulkan rasa haus kerana ia dikategori sebagai makanan yang panas.
Seterusnya ada makanan-makanan yang ditegah mencampurkannya. Menurut mazhar H.S. (The General principles of Avicena's) Antaranya ialah mencampurkan makanan yang masam atau ikan dengan susu. Ini boleh mengakibatkan pelbagai penyakikit kronik seperti kusta. Ditegah juga mencampurkan dadih dengan lobak putih atau lobak merah. Ini diikuti dengan larangan mencampurkan daging burung dengan tepung barli yang dipanggang dengan susu dan beras. Larangan ini berkaitan dengan proses penghadaman.
Di Malaysia, makanan sejuk dan panas ini diamalkan sejak dahulu lagi. Bagi ibu yang mengandung, mereka ditegah memakan ikan sembilang kerana ikan sembilang dikatakan berbisa dan boleh menyebabkan muntah dan sakit perut. Manakala pisang, nangka, ubi kayu dan kacang panjang digolongkan sebagai makanan berangin dan menyebabkan sakit perut. Cili, tonik, ubat, daging lembu digolongkan sebagai makanan panas dan boleh menyebabkan pening. Nenas, tapai, mangga dan limau nipis pula dikelaskan kepada makanan yang berbisa dan tajam. Ia boleh menyebabkan keguguran. Seterusnya timun, kubis dan tembikai digolongkan sebagai makanan yang sejuk dan menyebabkan badan berasa tidak selesa.
Bagi ibu yang bersalin, sayuran, ais, kelapa, pisang, betik dan nasi sejuk digolongkan sebagai makanan sejuk dan menyebabkan peredaran darah tidak sempurna. Buah mangga, limau nipis, nenas dan asam jawa digolongkan sebagai makanan berbisa dan boleh menyebabkan turun darah dan sakit kepala. Manakala sayur-sayuran dan buah-buahan digolong sebagai makanan yang tinggi kandungan air dan boleh mencegah pemulihan rahim.
Bagi ibu yang menyusukan bayi, makanan laut seperti udang, kerang dan sotong, ikan keli dan ikan sepat digolongkan sebagai makanan yang gatal dan boleh menyebabkan gatal-gatal kepada bayi. Pisang, betik, timun dan kubis digolongkan sebagai makanan yang sejuk dan boleh menyebabkan bayi sakit perut. Selain itu, nangka, ubi kayu dan labu digolongkan sebagai makanan berangin dan boleh menyebabkan bayi sakit perut. Buah oren, tapai, nanas dan mangga dikelaskan sebagai makanan tajam dan boleh menyebabkan bayi cirit- birit. Sementara cili, rempah, halia dan lada hitam digolongkan sebagai makanan yang panas dan menyebabkan bayi cirit-birit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan