Rabu, 26 Oktober 2011

MENCERAP MALAM LAILATUL QADAR

Dengan menggunakan kamera murah, difokuskan pencerapan ke langit sekitar jam 4.00 pagi 25.8.2011 untuk melihat kebesaran Allah. Pagi yang bening cukup tenang , tidak sejuk dan tidak suam. Langit nampak bercahaya dan bintang-bintang yang berteraburan nampak bersinar jelas. (bintang tak nampak dalam gambar sebab guna kamera murah)

Apakah dinihari ini sudah memberi tanda terbitnya lailatul qadar seperti banyak disebut dalam hadis Rasulullah s.a.w.

Dari Abu Hurairah, ia berkata: Kami menyebutkan malam Lailatul Qadar di sisi Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam beliau bersabda (yang artinya), “Siapa di antara kamu yang ingat ketika terbit bulan, seperti syiqi jafnah (setengah bulat).” (HR Muslim 1170)

Dan dari Ibnu Abbas ra, ia berkata: Rasulullah SAW bersabda (yang artinya), “(Malam) Lailatul Qadar adalah malam yang indah, cerah, tidak panas dan tidak juga dingin, (dan) keesokan harinya cahaya sinar mataharinya melemah kemerah-merahan.” (HR Thayalisi (349), Ibnu Khuzaimah (3/231), Bazzar (1/486), sanadnya hasan).

Dari Watsilah bin al-Asqo’ dari Rasulullah SAW: “Lailatul qadar adalah malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi setan)” (HR. at-Thobroni dalam al-Mu’jam al-Kabir 22/59 dengan sanad hasan)

Ibnu Abbas r.a huma berkata, bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda tentang orang yang beri'ktikaf bahawa dia terpelihara daripada dosa-dosa sedangkan dia akan diberi ganjaran amal-amal kebaikan seperti orang yang melakukan kebaikan-kebaikan itu kesemuanya. (Rujukan Kitab Fadhail Amal). Sememangnya menjadi kebiasaan Nabi Muhammad SAW untuk ber'iktikaf pada 10 hari terakhir bulan Ramadan. Justeru, para ulama' berpendapat bahawa beri'ktikaf pada 10 hari terakhir dari Ramadan adalah sunat Muakad. Hakikatnya, sekiranya dalam keadaan beri'ktikaf, seseorang itu tidur, pun masih dikira sebagai beribadat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan