Isnin, 22 Julai 2013

DARI SEBUAH KEJEMUAN YANG MEMBEKU





Saudaraku. Tegakkan mukamu dan ukir senyuman di wajahmu. Senyuman itu adalah sedekah daripada orang punya harta dan jiwa. Sekuntum senyumanmu adalah wajah sebuah kehidupan yang tidak terhakis oleh kesusahan. Selagi kau menundukkan mukamu lalu merenung kedua belah kakimu, selagi itu masih kau terbelenggu dalam simpulan-simpulan kekusutan yang membalut di sudut hatimu.

Apabila jiwamu kosong dari cahaya hidayah, maka kehidupanmu umpama lorong duka lara yang menjerit-pekik minta dikasihani, simpang siur kesepiannya adalah kekeliruan dan kekecewaan yang menerpa sedangkan deru angin semilirnya adalah nyanyian kedukaan yang tidak didendang oleh sebuah jiwa yang kental..

Mengapa kau rasa tiada lagi keindahan pada mahligai tersergam juga kecintaan pada segala kemewahan dan solekan dunia. Mengapa harus kau mencari suatu kepastian tentang bila akan berakhirnya kehidupan sedangkan baki usiamu tidak pernah menjanjikan rumusan kebahagiaan.

Usah lagi kau mimpikan ke manakah perginya kelazatan pada sajian hebat yang terhidang di meja kehidupan. Usah lagi kau kenangkan dari manakah datangnya kepanasan di ruangan cinta syahdu penuh keasyikan.

"Wahai jiwa-jiwa yang tenang.. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan rasa puas, dengan segala nikmat yang diberikan, lagi diredhaiNya.. Masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKu dan masuklah ke dalam syurgaKu.." (Al-Fajr, 27-30)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan