Ahad, 10 Ogos 2014

AMALAN MEMBASUH KAKI MEMASUKI MASJID


Berbuka puasa di padang dan bersolat Maghrib di masjid berhampiran dah jadi trend masyarakat. Bagus cara itu. Namun kesan negatif yang saya lihat ialah kebersihan masjid sedikit terjejas. Tempat wuduk dan tandas nampak jelas sangat kotor, hitam oleh kesan tanah dan debu. Terdapat juga kesan-kesan kehitaman bertompok-tompok di karpet masjid.

Zaman-zaman awal 80an, saya ketemu tempayan besar diletakkan di tepi tangga masjid. Dalam tempayan itu diisi air untuk kegunaan membasuh kaki. Tempayan itu kemudiannya ditukar kepada kolah kecil. Apabila sistem paip air diperkenalkan secara meluas, paip air dipasang di kaki tangga masjid. Kolah air sedia ada ditanam bunga.

Di Aceh , saya menemui sisem saliran air diwujudkan di kaki tangga masjid untuk para jemaah membersihkan kaki mereka sebelum mereka masuk ke masjid. Nampaknya cara ini sangat berkesan menjaga kebersihan masjid. Masjid-masjid di Bukit Tinggi, Indonesia menggunakan air aliran terus dari gunung dan disalirkan berhampiran tangga masuk.

Masjid-masjid yang baru dibina di Malaysia saya lihat bagaikan mengabaikan aspek penyediaan air membasuh kaki ini. Kalau nak basuk kaki, pergilah ke tempat berwuduk atau tandas. Maka perjalanan ke tandas dan tempat wuduk itu menempuh beranda masjid. Bagi yang sudah berwuduk dan ada palitan lumpur atau debu di kaki, terus juga dia masuk. Bertambah kotor masjid.

Orang awam selalu menyalahkan pegawai masjid atau AJK masjid kerana masjid kotor. Jarang sekali mereka menyalahkan diri sendiri kerana gagal membawa tubuh mereka yang bersih ke dalam masjid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan