Ahad, 10 Ogos 2014

MALANG USAH DIPINTA

Isu kemalangan maut menjelang musim perayaan sudah menjadi pengetahuan umum. Namun setiap kali musim perayaan, statistic kemalangan maut sentiasa wujud. Kecuaian pemandu sendiri dan antara punca kemalangan maut pada musim perayaan . Ada pemandu yang memandu ketika mengantuk, memandu ketika mabuk, memandu ketika penat, tidak tahu mengawal kemarahan, hendak cepat sampai ke destinasi dan memandu sambil bermesra-mesra dengan pasangan semasa memandu.

Jika hendak dibentang statistik kemalangan maut ini memang mengerikan. Alangkah sia-sia nyawa melayang di jalan raya. Namun itu takdir yang tak dapat ditolak. Menurut statistik Ops Sikap ke-19 pada 2009, jumlah kemalangan adalah sebanyak 14,618 kes dengan jumlah kemalangan maut sebanyak 198 kes yang melibatkan kematian seramai 212 orang berbanding Ops Sikap ke-21 pada 2010, jumlah kemalangan adalah sebanyak 14,183 kes, iaitu penurunan sebanyak 435 kes dengan jumlah kemalangan maut sebanyak 179 kes, menunjukkan pengurangan 19 kes berbanding tahun 2009. Dalam statistik Ops Selamat tahun 2012, 17,937 kemalangan dilaporkan, berbanding 19,606 pada 2011. Ia melibatkan 243 kes kemalangan maut pada 2012, berbanding 289 kes pada 2011.

Rancang perjalanan anda. Jika anda berasa letih, mengantuk, di bawah pengaruh alkohol atau berada dalam keadaan yang tidak tenteram, tangguhkan perjalanan anda.
1. Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.

2. Sentiasa patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning dan beri keutamaan kepada pejalan kaki

3. Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong. Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong.

4. Elakkan daripada mengekori kenderaan lain pada sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius.

5. Patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.

6. Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan sahaja biadab tetapi membahayakan semua pengguna.

7. Pastikan kenderaan diselenggara dan diperiksa sebelum perjalanan jauh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan