Khamis, 7 Ogos 2014

MEMAHAMI TABIAT BANGSA


Tidak mudah untuk seorang jurudakwah mendekati seseorang tanpa memahami tabiat sesuatu bangsa. Allah menjadikan bangsa-bangsa di atas muka bumi ini berbeda-beda. Maka jurudakwah perlu melihat jauh ke dalam jiwa masyarakat itu sebelum dakwahnya disampaikan untuk mengubati gejala penyakit kemasyarakatan.

Kemahiran memahami seni tabiat bangsa merupakan satu skill yang perlu ada dalam pemikiran dakwah. Pendakwah yang berdakwah ke sesuatu tempat tanpa melihat bangsa yang dihadapinya, maka dia seumpama burung tiung yang menutur. Tidaklah membawa guna apa-apa apa yang dituturkannya kepada khalayak pendengar . Setiap bangsa mempunyai kelebihan dan kekurangan dan saling berbeda tingkah laku, pekerti dan persepsi dalam pergaulan sesama manusia.

Allah berfirman:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah mencipta kamu semua dari golongan lelaki dan wanita , dan kami juga jadikan kamu pelbagai bangsa dan puak, supaya kamu dapat berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Mendalam Pengetahuannya.
[al-Hujurat: 13]

Bangsa Melayu dengan kelembutan jiwanya adalah sasaran dakwah berbentuk bujukan dan penjelasan. Dakwah dalam bentuk menghukum dan mengelompokkan jika diaplikasi dalam bangsa Melayu ini akan menimbulkan keresahan dan keserbasalahan sesama sendiri. Di dalam jiwa bangsa Melayu ini terpahat kukuh keinginan berhubung dan bergabung sesama mereka. Mereka adalah antara bangsa yang sangat mudah mengikut setiap ajaran dan sangat mudah juga melalaikan beramal segala ajaran yang dipelajari.

Dalam situasi sebegini, perlu dilahirkan seramainya jurudakwah yang bersedia mendekati segala bangsa dan memahami tabiat bangsa-bangsa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan