Isnin, 10 Ogos 2015

BALIKLAH BERHARI RAYA KE RUMAH EMAK



Anak-anak emak yang tercinta

Emak gumbira kamu pulang berhari raya di rumah emak pada tahun ini. Berhati-hati sewaktu memandu kenderaan di jalan raya dan baliklah dengan tertib dan santun. Emak menunggumu dengan senyuman dan keriangan. Namun:

i. Emak bukan orang gaji yang kena sediakan juadah untuk kamu, isterimu, suamimu dan anak-anakmu. Ibu sediakan setakat upaya emak.

ii. Emak bukan orang gaji yang hendam mengemas tempat tidur baring kamu anak beranak.

iii. Rumah emak bukan padang permainan anak-anakmu untuk menyepah segala hiasan dan susunan yang sudah emak perelokkan.

iv. Emak bukan isteri perdana menteri yang ada simpanan berjuta untuk sponsor makanan raya kepada kamu anak beranak.

v. Emak bukan ada kedai dobi untuk membasuh segala cadar yang kamu anak beranak tinggalkan selepas berhari raya nanti. Cucilah dahulu semua itu sebelum beredar pergi.

vi. Rumah emak bukan dewan parlimen , saling memaki dan bergosip lalu berkecil hati.

vii. Rumah Emak juga bukan hotel. Walaupun kamu memberi emak sejumlah wang untuk keraian hari raya emak, ringan-ringankan diri kamu untuk bekerja di dapur.

viii.Jagalah aurat di rumah emak. Masa ini iapar duai yang bukan muhrim pun ada.

iv. Jagalah pergaulan antara anak-anak kamu semua dengan sepupu mereka. Ingatlah sepupu lelaki dan perempuan itu bukan mahram.


x. Akhirnya , rumah emak ini bukan studio gambar. Jadi jangan sibuk hendak merakam gambar family masing-masing pada pagi hari raya hingga lupa nak ziarah rumah kerabat dan jiran-jiran.
Emak minta maaf atas syarat yang diberikan. Emak sudah tua. Sudah kurang tenaga dan tidak berdaya. Emak sudah tidak mampu melayan semua keinginan dan hajat semua anak cucu. Menghabisi usia ini, emak cuma mahukan anak cucu emak hidup atas landasan kehidupan Islam yang sempurna.

Emak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan