Isnin, 10 Ogos 2015

JALAN ITU SUDAH DITUNJUK

 

 Hidup ini sangat singkat sahabat. Esok lusa entah kita pula dipanggil menghadap Ilahi. Lalu perkenalan kita terhenti pada saat itu. Perjalanan yang penuh ceria ini lalui dengan tabah dan jujur. Tentu laluan kehidupan itu melebar dan penuh ketenangan.

Namun jika sahabat merasakan jalan kehidupan itu sudah semakin sempit, kembalilah kepada Allah. Allah jua yang mengetahui hal yang ghaib. Dalam setiap detik yang ditemui dalam kehidupan, ucapkanlah ' Alhamdulillah ". Allah yang layak dipuji kerana ciptaannya maha sempurna. Kapal Titanic dibuat oleh ratusan orang. Sedangkan kapal Nabi Nuh dibuat oleh satu orang dengan petunjuk Allah. Namun kapal Titanic tenggelam sedangkan kapal Nabi Nuh belayar menyelamatkan sekelian manusia yang beriman. Dan makhluk Allah yang lain menumpang kehidupan di atas keimanan mereka.

Sedarlah kita bukan penduduk asli bumi. Asal nenek moyang kita dari Syurga. Di sana tempat tujuan kita. Itulah juga tempat asal orang tua kita, Adam dan Hawa. Lalu sebenarnya kita tinggal di sini untuk sementara, untuk diuji dalam kehidupan sebelum kembali menemui Ilahi. Oleh itu, berusahalah mengejar kafilah orang-orang soleh yang akan kembali ke tanah air yang sangat luas di akhirat sana. Janganlah berleka-leka di bumi ini dengan mencintai sepenuh hati segala harta bendamu, pangkat, anak pinak . Cintailah semua itu sepadan dengan tuntutan syarak.

Perpisahan antara kita pasti berlaku. Perpisahan itu bukanlah kerana jarak perjalanan yang jauh. Atau kerana ditinggalkan orang tercinta. Bahkan kematian pun bukan perpisahan sebab kita akan bertemu lagi di akhirat.

Perpisahan adalah ketika salah seorang di antara kita melangkahkan kami masuk ke Syurga dan yang seorang lagi melangkahkan kaki menuju ke Neraka Allah. Nau'zubullahimin dzalik.

Maafkan sahabat kerana saya menukil kata-kata yang mengguris rasa di hatimu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan