Isnin, 10 Ogos 2015

ORANG BIJAKSANA ITU CERMINAN KELUHURAN


Orang yang bijaksana adalah orang yang dapat mengambil pelajaran dari (kesalahan) orang lain. Tidak ramai yang mampu melakukan begitu. Namun setiap orang senantiasa menyerap setiap pengajaran kebaikan itu ke dalam dirinya. 

Keupayaan untuk menjadikan kesalahan orang lain sebagai alat untuk melihat ke dalam diri sendiri dan melakukan muhasabah akan dapat mengelakkan daripada melakukan kesalahan yang sama , menghasilkan motivasi dalam diri dan rasa ‘izzah (mulia) imaniyah dan kemuliaan jiwa yang mendorong untuk menjauhkan diri daripada kesalahan orang yang menjerumuskan mereka ke dalam kehinaan di dunia dan akhirat. (Perlu rasa izzah iman atau mulia dengan jiwa kita yang tidak melakukan dosa) , meningkatkan kuantiti dan kualiti iman yang akan menghakis segala bisikan kotor dan hati yang mengajak kepada kesalahan dan dosa. (Meningkatkan iman dan menjauhi daripada mengikut bisikan-bisikan yang mengajak melakukan sesuatu yang tidak syarak)

Jadilah orang yang bijaksanaka kerana kebijaksanaan itu mampu membantu orang lain untuk menemukan diri mereka, membantu orang lain untuk menjadi lebih baik, membantu orang lain mengembangkan dirinya, bijak dalam bertutur, bijak dalam berfikir, bijak dalam bertindak. Tindakan orang bijaksana selalu sesuai dengan kebenaran. Apa yang ia ucapkan, apa yang ia pikirkan adalah kebaikan Ada cinta, ada kasih sayang, tidak ada dendam, tidak ada benci. Orang bijaksana tidak memaksa orang lain menerima pandangannya dan membiarkan orang lain menjadi diri mereka sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan